• Uitsluitend A-Merken
  • F-Gassen en STEK gecertificeerd
  • 5 Jaar Fabrieksgarantie
  • Snelle levering Montage
  • Uitstekende 24/7 service

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden NVKL Particulier

Algemene voorwaarden voor
airconditioninginstallatiewerk voor consumenten

Deze Algemene Voorwaarden voor Airconditioninginstallatiewerk voor Consumenten
van de Nederlandse Vereniging van Ondernemingen op het gebied van Koudetechniek en
Luchtbehandeling (NVKL) zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond
in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-
Economische Raad. Zij treden in werking per 25 november 2016. De CZ stelt het op prijs
indien zulks bij een citaat uit deze Algemeen Voorwaarden wordt vermeld.

Gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te ’s-Gravenhage,
d.d. 25 november 2016 onder nr. 46/2016

Afdeling I. Algemene bepalingen

ARTIKEL 1 Definities
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
– Consument: de natuurlijke persoon, die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf en die een overeenkomst
aangaat met betrekking tot een airconditioninginstallatie.
– Installateur: de natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NVKL,
een overeenkomst sluit betreffende een airconditioninginstallatie.
– Werk: het totaal van de tussen de consument en de installateur
overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door de installateur
geleverde materialen.
– Installatie: airconditioninginstallatie, waaronder begrepen een
warmtepompinstallatie.
– Meer- en minderwerk: door de consument gewenste toevoegingen
aan respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk
die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen
aanneemsom.
– Onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op
bedrijfszeker en veilig gebruik van de installatie.
– Service: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/
of verhelpen van de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek
zoals bijvoorbeeld storing, verstopping of lekkage.
– Onderhoud/serviceabonnement: de overeenkomst die de installateur
verplicht tot het geregeld verrichten van onderhoud en/of service
aan een installatie.
– Stelpost: een als zodanig in het aanbod c.q. de overeenkomst
aangeduid bestedingsdoel met een daarbij genoemd geldsbedrag,
dat in de aanneemsom is begrepen en ten laste waarvan nader in
de overeenkomst beschreven uitgaven worden gebracht, waarbij
het geldsbedrag op een zodanig niveau moet zijn gesteld dat
het bestedingsdoel met het genoemde geldsbedrag kan worden
gerealiseerd.
– Geschillencommissie: Geschillencommissie Airconditioninginstallatie
van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken,
Postbus 90.600, 2509 LP Den Haag.
1.2 Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn inclusief BTW.
ARTIKEL 2 Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het tussen een
consument en een installateur overeengekomen werk met betrekking tot een
installatie, met uitzondering van onderhoud en service verricht binnen het
kader van een onderhoud/serviceabonnement.

Afdeling II. Aanbod
ARTIKEL 3 Aanbod van de installateur
3.1 Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of langs elektronische weg
gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk
gedurende 20 dagen na ontvangst. Op ieder aanbod zijn de volgende
leden van dit artikel van toepassing.
3.2 Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten
werkzaamheden en de te leveren materialen, die voldoende
gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de
consument mogelijk te maken.
3.3 Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop dan wel de periode waarin
met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de
duur van het werk.
3.4 Het aanbod geeft inzicht in de prijsvormingmethode die zal worden
gehanteerd: aanneemsom of regie.
– Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen partijen een vast
bedrag overeen waartegen het werk wordt verricht.
– Bij de prijsvormingmethode regie doet de installateur een
nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (onder andere
eenheidsprijzen per uur van te verrichten arbeid en eenheidsprijzen
van benodigde materialen). Desgewenst geeft de installateur,
indien de situatie hem dat mogelijk maakt, een indicatie van de te
verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs.
3.5 Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
3.6 De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische
omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de installateur of
in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de installateur.
Zij mogen niet zonder zijn toestemming aan derden ter hand worden
gesteld of getoond. Zij mogen evenmin zonder zijn toestemming
worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen
opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na
een daartoe door de installateur gedaan verzoek franco aan hem te
worden toegezonden.
3.7 Indien de consument het aanbod niet accepteert, is de installateur
gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van
de offerte in rekening te brengen, mits hij de consument direct bij of na
het vragen van het aanbod schriftelijk heeft gewezen op het bestaan
van deze verplichting en op de hoogte van deze kosten. In geval de
installateur van de in dit lid bedoelde mogelijkheid gebruik maakt en
de consument de desbetreffende kosten heeft voldaan, gaan de bij
de offerte behorende tekeningen over in eigendom op de consument,
onverminderd het intellectuele en industriële eigendomsrecht van de
installateur.
3.8 Indien de installateur bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik
wil maken van opslagruimte van de consument, dient hij dit in het
aanbod te vermelden.
3.9 Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene
voorwaarden.
3.10 Bij een op afstand of buiten de winkelruimte gesloten overeenkomst is
artikel 6:230 onder m BW over informatieverplichtingen van toepassing.
Afdeling III. Totstandkoming en uitvoering van de
overeenkomst
ARTIKEL 4 Totstandkoming
4.1 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod
door de consument. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar
mogelijk langs schriftelijke of elektronische weg. In geval van
elektronische aanvaarding door de consument bevestigt de installateur
langs elektronische weg de ontvangst van de opdracht aan de
consument. Indien de consument het aanbod mondeling aanvaardt
bevestigt de installateur de opdracht bij voorkeur schriftelijk dan wel
elektronisch.
4.2 Bij een op afstand of buiten de winkelruimte gesloten overeenkomst is
artikel 6:230 onder o, p en r van het BW over bedenktijd en ontbinding
van de koop van toepassing.
ARTIKEL 5 Verplichtingen van de installateur
5.1 De installateur zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen
van de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht
binnen de normale werktijden van de installateur, tenzij anders
overeengekomen. Indien de opdracht van de consument aan de
installateur strekt tot het verlenen van service, is de installateur
verplicht om zich in te spannen om de oorzaak van het gebrek op te
sporen en vervolgens de oorzaak van het gebrek te verhelpen.
5.2 De installateur neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van
toepassing zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of
zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk. Een verhoging
van de prijs als gevolg van wijziging van de voorschriften mag aan de
consument worden doorberekend, mits de installateur aantoont dat hij
op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging
op de hoogte kon zijn.
5.3 De installateur is verplicht de consument te wijzen op de redelijkerwijs
kenbare en voor het werk relevante:
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de consument verlangde werkwijzen en
constructies;
– gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt
verricht;
– gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die
door de consument ter beschikking zijn gesteld;
– onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte
gegevens; al het voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens
de uitvoering van het werk aan de installateur openbaren en de
installateur terzake deskundig moet worden geacht.

5.4 De installateur is aansprakelijk voor schade, tenzij deze hem niet kan worden toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 500.000 per gebeurtenis.
5.5 De installateur vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn werk is toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de installateur zelf of van zijn ondergeschikten of van andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.
ARTIKEL 6 Verplichtingen van de consument
6.1 De consument stelt de installateur in de gelegenheid het werk te verrichten.
6.2 De consument zorgt er voor dat de installateur tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens. De installateur geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied.
6.3 De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor zijn rekening.
6.4 De consument draagt zorg voor een ongestoord gebruik van de in artikel 3 lid 8 bedoelde opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder voor de zaken in de opslagruimte.
6.5 De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de installateur behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de consument de installateur hiervan tijdig in kennis te stellen.
6.6 Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een omstandigheid die voor risico van de consument komt, dan dient de consument de daaruit voor de installateur voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de consument kan worden toegerekend.
6.7 De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
– gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld;
– onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte gegevens; een en ander onverlet de plicht van de installateur om de consument te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3.
6.8 In geval van een tekortkoming van de installateur bij de uitvoering van de overeenkomst wijst de consument de installateur daar schriftelijk op, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een redelijke termijn om de tekortkoming te herstellen, tenzij de installateur reeds door de enkele tekortkoming in verzuim is.
ARTIKEL 7 Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk
7.1 Indien de installateur zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de voortzetting van het werk niet nakomt, dan sommeert de consument hem schriftelijk zo spoedig mogelijk met de uitvoering aan te vangen of het werk voort te zetten. De consument kan er daarbij op wijzen dat hij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden zal beschouwen indien de installateur 14 dagen na ontvangst van de brief in gebreke blijft. De consument is in dat geval bevoegd het werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten.
7.2 De consument heeft, indien hij van de in het vorige lid bedoelde mogelijkheid gebruik maakt, recht op schadevergoeding, waaronder begrepen de eventuele in redelijkheid gemaakte extra kosten om het werk door anderen te doen uitvoeren of voltooien. De consument mag dit verrekenen met hetgeen hij aan de installateur nog verschuldigd is.
ARTIKEL 8 Beëindiging van het werk in onvoltooide staat
8.1 De consument kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of gedeeltelijk beëindigen.
8.2 Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vastlegging van de feitelijke toestand van het werk op het moment van oplevering in onvoltooide staat.
8.3 Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat is de installateur verplicht, tegen vergoeding, maatregelen te treffen ter voorkoming en beperking van de schade.
8.4 De consument zal de installateur de hem toekomende aanneemsom vergoeden, vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde vergoeding(en) alsook met andere door de beëindiging ontstane kosten en verminderd met het niet geleverde en de niet gemaakte kosten.
8.5 Indien een prijsvormingmethode is gehanteerd waarbij geen aanneemsom was vastgesteld, vergoedt de consument aan de installateur de door de installateur aan het werk bestede loon- en materiaalkosten, de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de andere door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de installateur over het gehele werk zou hebben genoten.
Algemene voorwaarden voor
airconditioninginstallatiewerk voor consumenten
ARTIKEL 9 Meer- en minderwerk
9.1 Bij de prijsvormingmethode ‘aanneemsom’ kan de consument nadat de overeenkomst is tot stand gekomen meer- en minderwerk opdragen, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 15% van de aanneemsom.
9.2 In geval van door de consument opgedragen meerwerk kan de installateur alleen aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij de consument tijdig heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de consument dit zelf reeds had moeten begrijpen.
9.3 Als de som van de uitgaven die ten laste van een stelpost worden gedaan, hoger of lager blijkt dan het bedrag van die stelpost, wordt de afwijking verrekend als zijnde meer- of minderwerk.
9.4 Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300 wordt voor of bij de opdracht daartoe schriftelijk vastgelegd, behoudens in spoedeisende omstandigheden.
9.5 Het ontbreken van een document laat de aanspraken van installateur resp. consument op verrekening van meerwerk resp. minderwerk onverlet. In dat geval rust het bewijs van de opdracht op degene die de aanspraak maakt.
ARTIKEL 10 Onvoorziene omstandigheden
10.1 Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, doet de installateur hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de consument.
10.2 Indien de installateur de consument niet kan bereiken, dient hij het werk te onderbreken, behalve indien de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen vereist.
10.3 Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met een onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de consument worden vergoed.
10.4 Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.
ARTIKEL 11 Overmacht
Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten.
ARTIKEL 12 Oplevering
12.1 Het werk is opgeleverd wanneer de installateur aan de consument heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.
12.2 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
– hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de consument van de installateur de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en de consument heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;
– hetzij wanneer de consument de installatie (opnieuw) in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
12.3 Bij overschrijding van een vast overeengekomen opleveringsdatum is de installateur verplicht de door de consument hierdoor geleden schade te vergoeden.
12.4 Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.

Afdeling IV. Betaling
ARTIKEL 13 Vooruitbetaling/zekerheid
13.1 De installateur is gerechtigd bij een opdracht voor ten hoogste 35% van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen op voorwaarde dat hij hiervoor voldoende financiële zekerheid stelt als de consument daarom verzoekt.
13.2 De installateur kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de consument.
13.3 Na het sluiten van de overeenkomst kan de installateur zekerheid bedingen indien hij goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de consument in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de installateur gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.
ARTIKEL 14 Betaling in termijnen
14.1 Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval telkens plaats te vinden uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de rekening.
nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voorzover dat is
overeengekomen.

ARTIKEL 15 De eindafrekening
15.1 Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de installateur bij
de consument de eindafrekening in.
15.2 In geval van toepassing van de prijsvormingmethode aanneemsom
bevat de eindafrekening een duidelijke omschrijving van de
oorspronkelijke opdracht en het eventueel opgedragen meer- en/of
minderwerk.
15.3 In geval van toepassing van de prijsvormingmethode regie bevat de
eindafrekening een specificatie van de gebruikte materialen en de
kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven, en van de
overige kosten. Heeft de installateur een richtprijs genoemd, dan mag
de richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, tenzij de
installateur de consument tijdig heeft gewaarschuwd voor een grotere
overschrijding van de richtprijs.
15.4 Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 30 dagen na
ontvangst van de rekening.
ARTIKEL 16 Niet nakomen betalingsverplichting
16.1 Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht
zonder enige ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt
de installateur na het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in
artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 één kosteloze betalingsherinnering,
waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog
de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze
betalingsherinnering te betalen, met vermelding van de verschuldigde
buitengerechtelijke incassokosten ten gevolge van niet betalen binnen
de hiervoor genoemde termijn.
16.2 Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de installateur rente
in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als
bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 tot de dag van ontvangst
van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente
ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
16.3 De installateur is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14
dagen bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over
te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de installateur
hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten
naar redelijkheid voor rekening van de consument. De installateur kan
maximaal de hieronder vermelde incassokosten in rekening brengen.
Hoofdsom Percentage
ten hoogste
Vergoeding
incassokosten
Over de eerste € 2.500,00 15% Minimum € 40,00
Over de volgende € 2.500,00 10%
Over de volgende € 5.000,00 5%
Over de volgende € 190.000,00 1%
Over het meerdere 0,5% Maximum € 6.775,00
De installateur kan ten voordele van de consument afwijken van alle
hierboven vermelde bedragen en percentages.
16.4 De installateur blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen,
totdat de consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
16.5 Indien de installateur een door hem aan de consument verschuldigde
betaling of schadevergoeding niet tijdig betaalt, dan wijst de
consument hem per brief op zijn verzuim. Indien de installateur niet
binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief heeft betaald, wordt hij
geacht – zonder verdere ingebrekestelling – in verzuim te verkeren.
De leden 2 en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige
toepassing.
ARTIKEL 17 Opschorting van betaling
17.1 Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft
de consument het recht de betaling op te schorten, met dien verstande
dat het op te schorten bedrag in een redelijke verhouding dient te
staan tot het geconstateerde gebrek.
17.2 Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat
tot het geconstateerde gebrek, heeft de installateur het recht de in
artikel 16 lid 2 bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte
bedrag.

Afdeling V. Conformiteit en garantie
ARTIKEL 18 Beantwoording werk aan overeenkomst en garanties
18.1 De installateur staat ervoor in dat het opgeleverde werk
beantwoordt aan de overeenkomst. De installateur staat er
bovendien voor in dat het werk die eigenschappen bezit die, alle
omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik
Algemene voorwaarden voor
airconditioninginstallatiewerk voor consumenten
18.2 Indien zich na oplevering van het werk een tekortkoming openbaart
die maakt dat het werk niet beantwoordt aan de overeenkomst zoals
omschreven in het eerste lid, geldt – onverminderd de rechten die
de wet de consument toekent – het bepaalde in het volgende lid.
18.3 Treedt de tekortkoming aan de dag binnen achttien maanden na
de oplevering van het werk, dan wordt vermoed dat het werk
bij oplevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. De
installateur zal in dat geval kosteloos de tekortkoming verhelpen,
tenzij hij aantoont dat de tekortkoming hem niet kan worden
toegerekend.
Van een toerekenbare tekortkoming is in elk geval geen sprake indien:
– gebreken aan de installatie niet zo spoedig mogelijk nadat ze
ontdekt werden of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden,
schriftelijk aan de installateur zijn gemeld;
– gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik
of verzuim van de consument die de opdracht heeft gegeven of zijn
rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken;
– het gebrek geen gevolg is van het werk;
– gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming
van de installateur door de consument aan een derde opdracht
is verstrekt van welke aard dan ook om aan de installatie
voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door de consument zelf
zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien verstande dat
de garantie niet vervalt als dat gezien de aard en omvang van de
getroffen voorzieningen niet gerechtvaardigd is;
– gedurende de garantieperiode geen controle en periodiek onderhoud
wordt verricht aan de airconditioninginstallatie die onderhoud
behoeft;
– de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan,
tenzij hij gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten
overeenkomstig artikel 17, met dien verstande dat de garantie niet
vervalt in het geval de consument geen enkel verwijt kan worden
gemaakt van het niet tijdig betalen;
– de consument geen zorg draagt voor een zodanig beheer van de
airconditioninginstallatie dat verlies van koudemiddel gedurende het
gebruik wordt voorkomen.
18.4 De installateur kan ruimere termijnen stellen dan die genoemd in het
derde lid. Ook kan de installateur, in aanvulling op het bepaalde in
het derde lid, andere vormen van garantie bieden, mits daarbij wordt
vermeld dat die niet afdoen aan de rechten of vorderingen die de
consument heeft op grond van de wet.
Afdeling VI. Klachten en geschillen
ARTIKEL 19 Klachten
Klachten over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst
moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de installateur
tijdig nadat de consument de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen
van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten terzake
verliest.
ARTIKEL 20 Geschillenregeling
20.1 Geschillen tussen consument en installateur over de totstandkoming
of de uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de
consument als door de installateur aanhangig worden gemaakt bij de
geschillencommissie.
20.2 De geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling,
indien de consument zijn klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in
artikel 19 bij de installateur heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot
een voor beide partijen bevredigende oplossing.
20.3 Leidt de klacht niet tot een oplossing dan heeft de consument
12 maanden, na de datum waarop de consument de klacht bij
de installateur indiende, de tijd om deze klacht schriftelijk of in
een andere, door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij de
Geschillencommissie aanhangig te maken.
20.4 Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
20.5 Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de
geschillencommissie, is de installateur aan deze keuze gebonden.
20.6 Wanneer de installateur een geschil wil voorleggen aan de
geschillencommissie, moet hij eerst de consument schriftelijk vragen
zich binnen een maand uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De
installateur dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken
van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone
rechter voor te leggen.
20.7 De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de
bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van
de geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.
20.8 Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde
geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
14.2 Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de installateur zijn
verplichting terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt,
heeft de consument de bevoegdheid zijn betaling van een termijn op te
schorten, onverminderd het bepaalde in artikel 8.

Afdeling VII. Nakomingsgarantie
ARTIKEL 21 Nakomingsgarantie brancheorganisatie
21.1 Indien een installateur de verplichtingen die hem in een bindend advies
zijn opgelegd ten opzichte van de consument niet nakomt neemt NVKL
deze verplichtingen over tot het maximum genoemd in de leden 2
en 3. De overname door NVKL van verplichtingen van de installateur
wordt opgeschort indien en voorzover het bindend advies binnen
twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de rechter
is voorgelegd en vervalt door het in kracht van gewijsde gaan van
het vonnis waarbij de rechter het bindend advies onverbindend heeft
verklaard.
21.2 Teneinde voor uitkering van de nakomingsgarantie in aanmerking te
komen, dient de consument zijn vordering op de installateur uit hoofde
van het eerste lid over te dragen aan NVKL. Bedraagt de vordering
van de consument op de installateur € 5500 of minder, dan keert NVKL
het volledige bedrag van de vordering ineens uit aan de consument.
Bedraagt de vordering van de consument op de installateur meer dan
€ 5500, dan keert NVKL € 5500 ineens uit aan de consument. Het
meerdere keert NVKL pas uit aan de consument onder aftrek van de
aantoonbaar gemaakte kosten, nadat NVKL dat meerdere met succes
heeft geïncasseerd bij de installateur.
21.3 In geval van surséance van betaling, schuldsanering, faillissement en
bedrijfsbeëindiging van de installateur geldt de nakomingsgarantie tot
een bedrag van € 5500 per bindend advies, met dien verstande dat:
– de nakomingsgarantie in deze gevallen slechts van toepassing is
indien de consument het geschil aanhangig heeft gemaakt en heeft
voldaan aan de formele vereisten voor behandeling van het geschil
door de geschillencommissie (betaling klachtgeld, retournering
ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventueel noodzakelijke
depotstorting) vóór de surséance van betaling, schuldsanering,
faillissement of bedrijfsbeëindiging van de installateur, en
– het totaal door NVKL op basis van de nakomingsgarantie aan
consumenten uit te keren bedrag in deze gevallen niet meer
bedraagt dan € 15.000 per installateur. Bedraagt het totaal van de
schriftelijke beroepen van consumenten op de nakomingsgarantie
meer dan € 15.000 per installateur, dan keert NVKL € 15.000
ineens uit aan die consumenten naar rato van de hoogte van
de vorderingen. Het meerdere keert NVKL, onder aftrek van
aantoonbaar gemaakte kosten, pas uit aan die consumenten indien
en nadat NVKL dat meerdere met succes heeft geïncasseerd bij
de installateur. Op NVKL rust een inspanningsverplichting om het
meerdere te incasseren bij de installateur en de consumenten
tenminste één maal per kwartaal op de hoogte te houden van de
stand van zaken, zo lang dat zinvol is.
Afdeling VIII. Slotbepalingen
ARTIKEL 22 Toepasselijk recht
Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op
basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of
aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing
is.
ARTIKEL 23 Benaming
Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als Algemene
Voorwaarden voor Airconditioninginstallatiewerk voor Consumenten (en in
afgekorte vorm: AVC/NVKL).
ARTIKEL 24 Wijziging
De NVKL zal deze Algemene Voorwaarden slechts wijzigen in
overleg met de Consumentenbond en eventuele andere betrokken
consumentenorganisatie(s).
Algemene voorwaarden voor
airconditioninginstallatiewerk voor consumenten
Nederlandse vereniging voor ondernemingen op het gebied van koudetechniek en luchtbehandeling
Zilverstraat 69, Postbus 190, 2700 AD Zoetermeer, T 088 – 40 08 490, E info@nvkl.nl, www.nvkl.nl
ABN Amro Den Haag, nr NL44ABNA0516231537 t.n.v. NVKL, BTW-nr NL004760025B01, KvK-nr 40341595

 

 

Algemene Voorwaarden NVKL Zakelijk

Algemene aanbiedings-, verkoop-, leverings-, betalings-,
installatie-, reparatie- en onderhouds voorwaarden

Algemene aanbiedings-, verkoop-, leverings-, betalings-, installatie-, reparatie- en
onderhoudsvoorwaarden van de Nederlandse vereniging van ondernemingen op
het gebied van de koudetechniek en luchtbehandeling NVKL: groothandelaren,
importeurs en fabrikanten van halffabrikaten en installatiebedrijven in de
koeltechniek, gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te
‘s-Gravenhage d.d. 18 februari 2015 jaar onder nr. 25/2015.

Afdeling I. Algemene bepalingen
ARTIKEL 1 Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
– Leverancier: de ondernemer op het gebied van de koudetechniek en
luchtbehandeling, die partij is bij enige overeenkomst, strekkende tot
levering van producten, te weten de levering van zaken, dan wel de levering
van diensten zoals montage, installatie, reparaties, inspectie of onderhoud,
daaronder begrepen deze ondernemer die in zijn aanbieding naar deze
voorwaarden verwijst.
– Afnemer: wederpartij of wederpartijen bij de hierboven bedoelde
overeenkomst.
– Product: zaak dan wel dienst, zoals montage, installatie, reparatie,
aanneming van werk, inspectie of onderhoud.
– Reparatie: het herstel van een zaak.
– Schriftelijk: door middel van een door beide partijen ondertekend
document of door een brief, telefax of e-mailbericht of elke andere door de
partijen overeengekomen technische wijze.
ARTIKEL 2 Toepasselijkheid
2.1 Tenzij door partijen schriftelijk anders overeengekomen, zijn op iedere
overeenkomst tussen leverancier en afnemer deze algemene voorwaarden
van toepassing, ongeacht of deze overeenkomst strekt tot levering van zaken
en/of het verrichten van diensten. Een verwijzing door de afnemer naar eigen
algemene voorwaarden wordt door de leverancier uitdrukkelijk van de hand
gewezen.
2.2 De bepalingen van de afdeling II, III en IV bevatten een specifieke regeling
en gelden als aanvulling op de algemene bepalingen in afdeling I. Bij
tegenstrijdigheid tussen de bepalingen in afdeling I en de bepalingen in de
afdelingen II t/m IV prevaleren de laatste.
ARTIKEL 3 Aanbieding
3.1 Aanbiedingen in welke vorm dan ook zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk
anders vermeld.
3.2 Aanbiedingen zijn gebaseerd op uitvoering onder normale omstandigheden en
gedurende normale werkuren.
ARTIKEL 4 Overeenkomst
4.1 Indien de overeenkomst schriftelijk wordt aangegaan, is leverancier eerst
gebonden na schriftelijke aanvaarding zijnerzijds van de opdracht en
na ontvangst van de vooruitbetaling bij opdracht, indien vooruitbetaling
overeengekomen is.
4.2 Indien overeengekomen is in gedeelten te leveren en te berekenen, wordt
ieder gedeelte, voor zover niet het tegendeel uit enige bepaling voortvloeit,
als een afzonderlijke overeenkomst beschouwd, in het bijzonder wat betreft
de bepalingen omtrent betaling en garantie.
4.3 Als meerwerk wordt beschouwd al hetgeen door leverancier in overleg, al
dan niet schriftelijk vastgelegd, met afnemer tijdens de uitvoering van de
overeenkomst boven de in het contract of opdrachtbevestiging uitdrukkelijk
vastgelegde hoeveelheden wordt geleverd en/of aangebracht dan wel
door hem boven de in het contract of de opdrachtbevestiging uitdrukkelijk
vastgelegde werkzaamheden wordt gepresteerd.
4.4 Voor de omvang en de aard van de overeenkomst is de opdrachtbevestiging
van leverancier bindend.
4.5 De overeenkomst omvat alléén de levering van die producten, die daarin zijn
gespecificeerd.
4.6 In catalogussen, afbeeldingen, tekeningen, maat- en gewichtsopgaven
e.d. vermelde gegevens zijn slechts bindend indien en voor zover deze
uitdrukkelijk zijn opgenomen in een door partijen ondertekend contract of een
door verkoper ondertekende opdrachtbevestiging.
4.7 Op alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op zaken, die
door tussenkomst van leverancier aan afnemer beschikbaar worden
gesteld, blijven de intellectuele eigendomsrechten aan de aanvankelijk
rechthebbende voorbehouden. Afnemer verplicht zich om alle gegevens
en knowhow, die hem door tussenkomst van leverancier worden
verstrekt, vertrouwelijk te houden en alle rechten van intellectuele
eigendom te respecteren. Afnemer is verplicht om documenten en overige
gegevensdragers welke auteursrechtelijk beschermde werken of gegevens
als in de vorige volzinnen bedoeld bevatten, op eerste verzoek aan
leverancier te overhandigen, voorzover hij de beschikking daarover niet
nodig heeft in het kader van de uitvoering van de betreffende overeenkomst.
Voor auteursrecht vatbare zaken en voor gegevens, die de afnemer aan
leverancier verstrekt, gelden mutatis mutandis de verplichtingen, die
krachtens het hiervoor bepaalde op afnemer rusten.
4.8 Alle tekeningen, afbeeldingen, catalogi en andere gegevens en de
intellectuele eigendom op de informatie die in een en ander ligt besloten,
welke leverancier verstrekt, blijven eigendom van de leverancier en moeten
op diens verzoek direct aan hem worden teruggezonden. Het is afnemer niet
toegestaan dat deze tekeningen enz. worden gekopieerd of nagemaakt en/of
verstrekt of ter inzage gegeven aan derden, behoudens ter uitvoering van de
overeenkomst.

ARTIKEL 5 Prijzen
5.1 De in de aanbieding, respectievelijk orderbevestiging genoemde prijzen
luiden exclusief BTW en exclusief overige op de verkoop en levering vallende
overheidslasten, en zijn voorts ofwel gebaseerd op levering “af fabriek/
magazijn” volgens Incoterms geldend op het moment van het uitbrengen van
de offerte c.q. op het moment van de totstandkoming van de overeenkomst.
In geval van levering “af fabriek/magazijn” zijn de prijzen berekend
“onverpakt”, tenzij anders is overeengekomen.
5.2 Indien na de datum van totstandkoming van de overeenkomst één of meer der
kostprijsfactoren een verhoging ondergaan – ook al geschiedt dit ingevolge
voorzienbare omstandigheden – is leverancier gerechtigd de overeengekomen
prijs dienovereenkomstig te verhogen. Dit recht bestaat echter niet gedurende
3 maanden na de datum van totstandkoming van de overeenkomst, behoudens
voor zover het betreft het in afdeling IV genoemde onderhoudscontract.
5.3 In de overeenkomst is de bevoegdheid van leverancier begrepen om door hem
verricht meerwerk afzonderlijk in rekening te brengen, zodra het daarvoor in
rekening te brengen bedrag hem bekend is. Voor de berekening van meerwerk
zijn de in leden 1 en 2 van dit artikel gegeven regels van overeenkomstige
toepassing.
5.4 Kosten van in- en uitladen en van vervoer van door afnemer ter beschikking
gestelde grondstoffen, halffabrikaten, modellen, gereedschappen en andere
zaken zijn niet in de prijs begrepen en worden afzonderlijk in rekening gebracht.
Te dier zake door leverancier betaalde kosten worden beschouwd als
voorschot ten laste van afnemer.
ARTIKEL 6 Betaling
6.1 Betaling van aan leverancier verschuldigde bedragen moet, tenzij anders is
overeengekomen, geschieden binnen dertig dagen na levering.
6.2 De leverancier heeft te allen tijde het recht het totaal van de door afnemer
verschuldigd wordende bedragen bij vooruitbetaling van de koper te vorderen.
Bij bedragen boven € 25.000,- luidt de betalingsregeling, tenzij anders
overeengekomen, als volgt:
• 40 % bij opdracht;
• 50 % bij aflevering;
• en het restant (10%) binnen 30 dagen na levering.
6.3 Alle betalingen zullen zonder aftrek of verrekening geschieden op een door de
leverancier aan te wijzen bank- of girorekening.
6.4 De termijnen van betaling houden geen verband met de levering van de producten,
tenzij anders wordt overeengekomen.
6.5 Indien afnemer niet tijdig betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in
verzuim te zijn en heeft leverancier zonder enige ingebrekestelling het
recht afnemer over de verschenen, nog niet betaalde termijnen een rente in
rekening te brengen naar een percentage van 3 punten boven de in Nederland
geldende wettelijke rente, zoals bedoeld in art. 6:119a en art. 6:120 lid 2 BW,
onverminderd de aan leverancier verder toekomende rechten, waaronder het
recht om buiten en boven de eventuele gerechtelijke kosten op de vordering
vallende, buitengerechtelijke incassokosten op afnemer te verhalen.
6.6 Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering op de buitengerechtelijke
en gerechtelijke kosten, vervolgens in mindering op de rente en strekken
eerst daarna in mindering op de verschuldigde factuurbedragen, waarbij
telkenmale in de eerste plaats met de oudste factuur wordt verrekend.
ARTIKEL 7 Eigendomsvoorbehoud
7.1 Leverancier behoudt zich de eigendom voor van alle door hem aan afnemer
afgeleverde zaken totdat het verschuldigde, met inbegrip van rente en kosten,
voor al deze zaken geheel is voldaan. Indien door leverancier in het kader van
de overeenkomst ten behoeve van afnemer door leverancier te vergoeden
werkzaamheden zijn verricht, geldt de voorbehouden eigendom voornoemd
totdat afnemer ook deze vorderingen, eveneens met inbegrip van rente
en kosten, van leverancier heeft voldaan. Tevens geldt de voorbehouden
eigendom voor alle vorderingen die leverancier jegens afnemer mocht
verkrijgen wegens tekortschieten van afnemer in een of meer van zijn
verplichtingen jegens leverancier.
7.2 Zolang de eigendom van de geleverde zaken niet op afnemer is overgegaan,
mag deze de zaken niet verpanden of aan een derde enig nader recht daarop
verlenen, behoudens het bepaalde in het zesde lid van dit artikel.
7.3 Op afgeleverde zaken die door betaling in eigendom van afnemer zijn overgegaan
en zich nog in handen van afnemer bevinden, zal zodra leverancier te
kennen geeft dit te wensen afnemer medewerking verlenen aan de vestiging
van pandrechten als bedoeld in artikel 3:237 BW tot meerdere zekerheid van
vorderingen, anders dan de in artikel 3:92 lid 2 BW genoemde, die leverancier
dan uit welke hoofde dan ook tegen afnemer mocht hebben.
7.4 Afnemer is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken
met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van leverancier
te bewaren. Afnemer is verplicht de zaak voor de duur van de voorbehouden
eigendom tegen brand-, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal
te verzekeren en de polissen van deze verzekeringen aan leverancier op
de eerste aanzegging ter inzage te geven. Alle aanspraken van afnemer op
verzekeraars van de zaken uit hoofde van voornoemde verzekeringen zullen,
zodra leverancier te kennen geeft dit te wensen, door afnemer aan hem
worden verpand op de wijze aangegeven in artikel 3:239 BW, tot meerdere
zekerheid van de vorderingen van leverancier op afnemer.

7.5 Indien afnemer met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens
leverancier tekortschiet of leverancier goede grond geeft te vrezen dat hij
in die verplichtingen tekort zal schieten, is leverancier gerechtigd de onder
eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen. Na terugneming
zal afnemer worden gecrediteerd voor de marktwaarde, welke in geen geval
hoger kan zijn dan de oorspronkelijke koopprijs, verminderd met de op de
terugneming gevallen kosten.
7.6 Het is afnemer toegestaan de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken
in het kader van de normale bedrijfsuitoefening van zijn bedrijf aan derden
te verkopen en over te dragen. Bij verkoop op krediet is afnemer verplicht
van zijn afnemers een eigendomsvoorbehoud te bedingen gelijkluidend het
bepaalde in dit artikel.
7.7 Afnemer verbindt zich, zolang de eigendom van de geleverde zaken niet op
afnemer is overgegaan, vorderingen die hij tegen zijn afnemers verkrijgt niet
aan derden te cederen of te verpanden zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van leverancier. Afnemer verbindt zich voorts bedoelde
vorderingen, zodra leverancier daartoe de wens te kennen geeft, aan hem te
verpanden op de wijze zoals aangegeven in artikel 3:239 BW tot meerdere
zekerheid van zijn vorderingen uit welke hoofde dan ook jegens afnemer.
ARTIKEL 8 Aansprakelijkheid
8.1 De aansprakelijkheid van leverancier is beperkt tot nakoming van de in
de afdelingen van deze voorwaarden omschreven garantieverplichtingen.
Indien de leverancier niet binnen een redelijke termijn zijn verplichtingen
voortvloeiend uit de in de afdelingen van deze voorwaarden omschreven
garantieverplichtingen is nagekomen, kan afnemer in een schriftelijke
mededeling een laatste passende termijn stellen voor de nakoming door de
leverancier van deze verplichtingen. Indien de leverancier niet binnen deze
laatste termijn zijn verplichtingen nakomt, kan de afnemer, voor rekening
en risico van de leverancier, de noodzakelijke herstelwerkzaamheden zelf
uitvoeren of door een derde laten uitvoeren. Indien herstelwerkzaamheden
aldus met succes door afnemer of door een derde worden uitgevoerd, is
leverancier door vergoeding van de afnemer gemaakte redelijke kosten
ontslagen van alle aansprakelijkheid voor het desbetreffende gebrek, met dien
verstande dat deze kosten ten hoogste 15 procent van de voor het geleverde
product overeengekomen prijs zullen bedragen.
8.2 Indien de herstelwerkzaamheden volgens lid 1 niet met succes worden
uitgevoerd:
a) heeft de afnemer recht op een korting op de voor het geleverde product
overeengekomen prijs in evenredigheid met de waardevermindering van het
product, met dien verstande dat deze korting ten hoogste 15 procent van de
voor het geleverde product overeengekomen prijs kan bedragen, of
b) kan de afnemer, indien het gebrek zo ernstig is dat het afnemer in belangrijke
mate het voordeel van het contract ontneemt, door een schriftelijke
mededeling aan leverancier de overeenkomst ontbinden. Afnemer heeft dan
recht op restitutie van de voor het geleverde product betaalde prijs en op een
vergoeding van de door hem geleden schade, zulks tot een maximum van 15
procent van de voor het geleverde product overeengekomen prijs.
8.3 Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van de tot de bedrijfsleiding
behorende medewerkers van leverancier, alsmede behoudens het bepaalde
in art. 13.6 en in lid 1 en 2 van dit artikel is alle aansprakelijkheid van
leverancier, zoals voor gebreken in het geleverde product en in verband
met de levering zoals voor schade door overschrijding van de levertijd en
door niet-levering, bedrijfsschade, andere indirecte schade en schade als
gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, en voor schade als gevolg van
enig onrechtmatig handelen of nalaten van (medewerkers van) leverancier,
uitgesloten.
8.4 Leverancier is niet aansprakelijk voor schending van octrooien, licenties
of andere rechten van derden als gevolg van door of vanwege afnemer
verstrekte gegevens. Leverancier is voorts niet aansprakelijk voor
beschadiging of verlies door welke oorzaak ook, van door de afnemer ter
beschikking gestelde grondstoffen, halffabrikaten, modellen, gereed-schappen
en andere zaken.
8.5 Indien leverancier, zonder de montage in opdracht te hebben, wel bij de
montage hulp en bijstand – van welke aard ook – verleent, geschiedt dit voor
risico van afnemer.
8.6 Afnemer is aansprakelijk voor het niet door leverancier geleverde
bouwkundige gedeelte en/of voor de nadelige gevolgen, voortvloeiend uit
de gesteldheid van de bodem en is verplicht aan leverancier de schade te
vergoeden, die hij tengevolge van de ondeugdelijkheid van het bouwkundige
gedeelte en/of de gesteldheid van de bodem mocht lijden.
8.7 Afnemer is gehouden leverancier te vrijwaren respectievelijk schadeloos te
stellen terzake van alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade
waarvoor de aansprakelijkheid van leverancier in deze voorwaarden in de
verhouding met afnemer is uitgesloten.
8.8 Behoudens grove schuld aan de zijde van leverancier, is afnemer gehouden
leverancier te vrijwaren voor alle schade voortvloeiend uit het gebruik door
leverancier van zaken toebehorend aan afnemer.
ARTIKEL 9 Overmacht
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan elke van de wil
van leverancier onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze ten tijde van
het tot stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien – die nakoming van
de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, alsmede, voor zover daaronder
niet reeds begrepen oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme, burgeroorlog, oproer,
werkstaking, werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige
storingen in het bedrijf van leverancier of diens leveranciers.
ARTIKEL 10 Ontbinding

10.1 Indien afnemer niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting
hem door de overeenkomst opgelegd (daaronder begrepen de verplichting
tot het afnemen van door leverancier te leveren prestaties) surséance van
betaling, stillegging of liquidatie of gehele of gedeeltelijke overdracht van
het bedrijf van afnemer, zal hij geacht worden van rechtswege in verzuim te
zijn en heeft leverancier het recht om zonder sommatie, ingebrekestelling

of rechterlijke tussenkomst de met afnemer gesloten overeenkomst geheel
of gedeeltelijk ontbonden te verklaren, zonder dat leverancier tot enige
schadevergoeding of garantie gehouden zal zijn.
10.2 Leverancier heeft, wanneer de overeenkomst op de voet van artikel 10.1.
of door de rechter wordt ontbonden, recht op volledige schadevergoeding.
De schade wordt gefixeerd op 75% van de vergoeding verschuldigd voor
de (het) nog niet uitgevoerde (deel van een) overeenkomst, een en ander
onverminderd het recht van leverancier om de werkelijke schade als gevolg
van de tekortkoming van afnemer te vorderen, indien daartoe gronden zijn.
10.3 In de in artikel 10.1. bedoelde gevallen kan leverancier ook de uitvoering van
de overeenkomst opschorten en direct volledige betaling vorderen van al
hetgeen afnemer ingevolge de overeenkomst verschuldigd is of zou worden.
Daarnaast heeft leverancier in dit geval het recht op vergoeding van de
schade die hij als uitvloeisel van de opschorting en de gevolgen daarvan lijdt.
10.4 In geval van opschorting, is leverancier bevoegd om de ter uitvoering van de
overeenkomst door hem ingekochte, gereserveerde, in bewerking genomen
en gefabriceerde grondstoffen, materialen, onderdelen en andere zaken voor
rekening en risico van afnemer te doen opslaan. In geval van ontbinding
is de vorige volzin van overeenkomstige toepassing, met dien verstande
dat leverancier in plaats van voor opslag ook kan kiezen voor verkoop of
vernietiging voor rekening van afnemer. Bij opschorting of ontbinding heeft
leverancier recht op volledige schadevergoeding, maar is hij zelf niet tot enige
schadevergoeding gehouden.
ARTIKEL 11 Geschillen
11.1 Geschillen tussen partijen naar aanleiding van een aanbieding, de
totstandkoming of uitvoering van een overeenkomst of nadere overeenkomst
kunnen zowel door leverancier als door afnemer aanhangig worden gemaakt
bij De Geschillencommissie Koude en Klimaat, Bordewijklaan 46, Postbus
90600, 2509 LP Den Haag. (www.degeschillencommissie.nl)
11.2 Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling
genomen, indien afnemer zijn klacht eerst bij leverancier heeft ingediend.
Leidt de klacht niet tot een oplossing dan kan het geschil vervolgens
schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de
Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
11.3 Wanneer afnemer een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie,
is leverancier aan deze keuze gebonden. Indien leverancier een geschil
aanhangig wil maken, moet hij afnemer schriftelijk of in een andere passende
vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord
gaat. Leverancier is bij uitblijven van instemming van afnemer binnen
voornoemde vrij het geschil bij de gewone rechter aanhangig te maken.
11.4 De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de
bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de
Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van
de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de
behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
11.5 Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde
Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
11.6 Op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarop deze voorwaarden geheel of
gedeeltelijk van toepassing zijn is Nederlands recht van toepassing.
ARTIKEL 12 Algemeen
Indien en voor zover bij rechterlijke uitspraak enige bepaling uit deze algemene
voorwaarden nietig wordt bevonden, zijn leverancier en afnemer verplicht opnieuw te
onderhandelen omtrent het nietige beding.

Afdeling II. Nadere, bijzondere
bepalingen aangaande leveringen in
het kader van koopovereenkomsten
ARTIKEL 13 Levering en levertijden
13.1 De levertijd gaat in op het laatste der navolgende tijdstippen:
• de dag van totstandkoming van de koopovereenkomst;
• de dag van ontvangst door leverancier van de voor de uitvoering door hem
van zijn verplichtingen uit de koopoverkomst noodzakelijke bescheiden,
gegevens, vergunningen e.d.;
• de dag van de vervulling van de formaliteiten welke noodzakelijk zijn alvorens
door leverancier uitvoering kan worden gegeven aan zijn verplichtingen
uit de koopovereenkomst;
• de dag van ontvangst door leverancier van hetgeen volgens de
koopovereenkomst vóór het uitvoeren door leverancier van zijn verplichtingen
uit de overeenkomst bij vooruitbetaling dient te worden voldaan.
13.2 Indien tussentijdse wijzigingen in de koopovereenkomst worden aangebracht
of de uitvoering daarvan wordt opgeschort door afnemer, wordt de
levertijd met minimaal de duur van de door deze wijzigingen ontstane extra
werkzaamheden of van de opschorting verlengd.
13.3 Indien aan de zijde van leverancier vertraging in de levering ontstaat
tengevolge van het niet voldoen door afnemer van enige uit de overeenkomst
voortvloeiende verplichting of van hem te vergen medewerking met
betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst, wordt de levertijd
eveneens minimaal verlengd met minimaal de duur van deze vertraging.
13.4 Het product geldt ten aanzien van de levertijd als geleverd wanneer het,
indien keuring in het bedrijf van leverancier overeengekomen is, voor keuring
en in de overige gevallen wanneer het voor verzending gereed is of indien
overeengekomen op de plaats van oplevering gereed.
13.5 De levertijd is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst
geldende werkomstandigheden en op tijdige levering van de voor de
uitvoering van het werk door leverancier bestelde materialen. Indien buiten
schuld van leverancier vertraging ontstaat tengevolge van wijziging van
bedoelde werkomstandigheden of doordat voor de uitvoering van het werk
tijdig bestelde materialen niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd voor
zover nodig verlengd.
13.6 Overschrijding van de levertijd geeft leverancier geen recht op gehele of
gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, tenzij deze overschrijding
meer dan 16 weken bedraagt of volgens mededeling van leverancier meer dan
16 weken zal bedragen. De afnemer kan bij laatstbedoelde overschrijding de
overeenkomst door een schriftelijke mededeling aan leverancier ontbinden
en heeft dan, voor zover van toepassing, recht op restitutie van de voor het
product reeds betaalde (gedeelte van de) prijs en op vergoeding van de door
hem geleden schade, zulks tot een maximum van 15 procent van de voor het
geleverde product overeengekomen prijs. Tenzij afnemer gebruik maakt van
zijn bovengenoemde recht tot ontbinding, geeft overschrijding van de levertijd
– door welke oorzaak ook – afnemer geen recht tot het zonder rechterlijke
machtiging verrichten of doen verrichten van werkzaamheden ter uitvoering
van de overeenkomst.
ARTIKEL 14 Risico in verband met levering
14.1 Tot de levering volgens artikel 13.4 van deze afdeling heeft plaatsgehad, zijn
de producten voor rekening en risico van leverancier. Na de levering zijn de
producten voor rekening en risico van afnemer.
14.2 De wijze van transport, verpakking enz. wordt, indien geen nadere
aanwijzingen door afnemer aan leverancier zijn gegeven, door leverancier in
redelijkheid bepaald, zonder dat hij hiervoor enige aansprakelijkheid draagt
en zonder dat hij verplicht is de verpakking terug te nemen, tenzij terugname
van de verpakking dwingend voortvloeit uit hoofde van de Richtlijn 94/62/EG
betreffende verpakking en verpakkingsafval.
14.3 De verzending van de producten geschiedt steeds, dus ook indien levering
op kosten van leverancier is overeengekomen, voor rekening en risico van
afnemer, zelfs dan, wanneer de vervoerder vordert dat in de vrachtbrieven,
vervoeradressen enz. de clausule voorkomt, dat alle vervoerschaden voor
rekening en risico van de afzender, d.w.z. leverancier, zijn.
ARTIKEL 15 Garantie
15.1 Onverminderd de hierna gestelde beperkingen, staat leverancier in voor de
deugdelijkheid en de kwaliteit van de door hem geleverde producten, zulks
voor de duur van twaalf maanden nadat de producten (in de zin van art.
13.4) zijn geleverd. De producten zullen voldoen aan de in Nederland met
betrekking tot bediening, vervoer en veiligheid op de dag van totstandkoming
van de overeenkomst geldende voorschriften. Mochten tussen de datum
van totstandkoming van de overeenkomst en de levering respectievelijk
inbedrijfstelling gewijzigde wettelijke voorschriften van kracht worden, dan
zullen de desbetreffende producten zo mogelijk aan deze nieuwe voorschriften
worden aangepast. Eventuele hieraan verbonden kosten zijn voor rekening
van de afnemer. Indien één der partijen bezwaren heeft tegen de toepassing
van de gewijzigde voorschriften, zal deze verplicht zijn deze ter kennis van de
ander te brengen. Reparatie en/of vervanging van een onderdeel uit hoofde
van garantie, zal de garantie voor het geheel der geleverde zaken nimmer
verlengen.
15.2 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, zijn de
verplichtingen van leverancier uit hoofde van garantie beperkt tot leveringen
binnen Nederland.
15.3 Ingeval aan de geleverde producten zichtbare gebreken kleven en afnemer
bij acceptatie van de producten heeft nagelaten deze gebreken uiterlijk
binnen 14 dagen na de levering als bedoeld in art. 13.4 bij leverancier te
reclameren, wordt het product geacht te zijn geaccepteerd. Onverminderd de
gehoudenheid van leverancier tot nakomen van zijn garantieverplichtingen zal
de acceptatie elke vordering van de afnemer terzake van een tekortkoming in
de prestatie van leverancier uitsluiten.
15.4 Garantie wordt slechts gegeven met betrekking tot gebreken, waarvan
afnemer aan leverancier direct na het bekend worden van het gebrek
bij aangetekend schrijven kennis geeft en voorts bewijst dat zij binnen
genoemde termijn zijn ontstaan als uitsluitend of overwegend direct gevolg
van een onjuistheid in de door leverancier ontworpen constructie, gebrekkige
afwerking of gebruik van slecht materiaal. Afnemer is verplicht de defecte
of ondeugdelijke producten op diens kosten aan leverancier te retourneren,
tenzij leverancier besluit dat reparatie of vervanging op de plaats waar de
installatie zich bevindt zal worden uitgevoerd, in welk geval alle bijkomende
kosten, zoals onder andere reis- en verblijfkosten van de monteur(s) van
leverancier en transportkosten van zaken, voor rekening van afnemer zijn.
15.5 Leverancier is niet aansprakelijk voor gebreken, welke het gevolg zijn of mede
het gevolg zijn van enig overheidsvoorschrift met betrekking tot aard en/
of kwaliteit van geleverde producten, toegepaste materialen of constructie
daarvan.
15.6 Buiten de garantie vallen beschadigingen van lak- en chroomwerk, tenzij de
beschadiging daarvan een gevolg is van kwaliteits- en/of constructiefouten
van andere delen. Buiten de garantie vallen eveneens gebreken of storingen
die het gevolg zijn van normale slijtage, alsmede gebreken of storingen geheel
of gedeeltelijk toe te schrijven aan ondeskundige of zorgeloze behandeling
van afnemer of diens personeel of derden of aan wijzigingen, aanwijzingen
of reparaties door afnemer, diens personeel of derden aan of ten aanzien
van het product verricht, respectievelijk gegeven of indien het product voor
andere dan normale bedrijfsdoeleinden is aangewend of op abnormale wijze is
gebezigd, of indien afnemer niet stipt de door leverancier gegeven bedrijfs- en
respectievelijk bedieningsvoorschriften is nagekomen.
15.7 Leverancier is ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen gerechtigd,
een en ander in redelijkheid ter beoordeling door leverancier, hetzij de
desbetreffende onderdelen te vervangen en nieuw te monteren, hetzij de
overeengekomen werkzaamheden opnieuw of alsnog te verrichten. Reparatie
en/of vervanging van een onderdeel uit hoofde van garantie, zal de garantie
voor het geheel der geleverde zaken nimmer verlengen.
15.8 Onderdelen, welke door nieuwe worden vervangen, blijven, respectievelijk
worden door de levering c.q. de montage van de nieuwe onderdelen
eigendom van leverancier en worden aan hem door afnemer op diens
kosten geretourneerd. Zonder schriftelijke uitdrukkelijke toestemming van
leverancier is afnemer niet gerechtigd producten of onderdelen daarvan aan
leverancier terug te zenden.
15.9 Voor producten en onderdelen daarvan, welke leverancier niet zelf vervaardigd heeft, wordt slechts garantie gegeven in gelijke mate en voor
zover door de leverancier(s) van leverancier, garantie wordt gegeven.
15.10 Indien leverancier om welke reden ook niet in staat is om onderdelen van producten
te leveren ter vervanging van geleverde onderdelen van producten uit
hoofde van de garantie, zullen – in geval redelijkerwijze mag worden aangenomen,
dat de beletselen van tijdelijke aard zijn – de garantieverplichtingen
worden opgeschort totdat de beletselen zijn opgeheven, terwijl – ingeval
redelijkerwijze mag worden aangenomen, dat de beletselen van blijvende aard
zijn – leverancier de geldswaarde van de onderdelen, zijnde de oorspronkelijke
door leverancier betaalde kostprijs van deze soortgelijke onderdelen van
producten, zal vergoeden.
15.11 Het beweerdelijk niet-nakomen door leverancier van zijn hierboven bedoelde
garantieverplichtingen ontheft afnemer niet van de verplichtingen, welke voor
hem uit de koopovereenkomst of uit enige andere met leverancier gesloten
overeenkomst mochten voortvloeien.
15.12 De hierboven bedoelde garantieverplichting van leverancier vervalt, indien
afnemer niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting,
welke voor hem uit de koopovereenkomst of uit enige andere met leverancier
gesloten overeenkomst mocht voortvloeien.

Afdeling III. Nadere, bijzondere
bepalingen aangaande montage en
installatie
ARTIKEL 16 Levering en levertijd
16.1 De levertijd gaat in op het laatste der navolgende tijdstippen:
a. de dag van totstandkoming van de overeenkomst;
b. de dag van ontvangst door leverancier van de voor de uitvoering van de
opdracht noodzakelijke bescheiden, gegevens, vergunningen e.d.;
c. de dag van de vervulling van de voor het aanvangen der werkzaamheden
noodzakelijke formaliteiten;
d. de dag van ontvangst door leverancier van hetgeen volgens de overeenkomst
vóór het aanvangen der werkzaamheden bij vooruitbetaling dient
te worden voldaan.
16.2 De levertijd is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst
geldende werkomstandigheden en op tijdige levering van de voor de
uitvoering van het werk door leverancier bestelde materialen. Indien buiten
schuld van leverancier vertraging ontstaat tengevolge van wijziging van
bedoelde werkomstandigheden of doordat voor de uitvoering van het werk
tijdig bestelde materialen niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd voor
zover nodig verlengd.
16.3 Enkele overschrijding van de levertijd heeft niet tot gevolg dat leverancier
van rechtswege in verzuim is. Hiertoe is steeds een nadere ingebrekestelling
vereist.
16.4 Overschrijding van de levertijd geeft afnemer geen recht tot het zonder
rechterlijke machtiging verrichten of doen verrichten van werkzaamheden ter
uitvoering van de overeenkomst.
16.5 Onverminderd het in dit artikel met betrekking tot verlenging van de levertijd
bepaalde, wordt de levertijd verlengd met de duur van de vertraging die aan
de zijde van leverancier ontstaat tengevolge van het niet voldoen door afnemer
aan enige uit de overeenkomst voortvloeiende verplichting of van hem te
vergen medewerking met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst.
16.6 De montage en installatie geldt als voltooid, wanneer de te monteren
producten of de belangrijkste onderdelen daarvan – een en ander in
redelijkheid ter beoordeling door leverancier – bedrijfsvaardig op de
overeengekomen plaats van bestemming zijn opgesteld.
16.7 Ingeval van montage en installatie zijn de zaken na aankomst op de
overeengekomen plaats van bestemming voor risico van afnemer.
16.8 Afnemer zal, indien hierom door leverancier wordt verzocht, een
overnameprotocol ondertekenen ten bewijze dat de zaken compleet en
bedrijfsgereed zijn opgeleverd, zulks onverminderd het bepaalde in artikel 19
(van deze afdeling).
ARTIKEL 17 Keuring en beproeving
17.1 Indien keuring en/of beproeving bij afnemer is overeengekomen, zal
leverancier gelegenheid worden gegeven tot het nemen van voorproeven.
Afnemer zorgt voor tijdige terbeschikkingstelling van de hiervoor nodige
hulpwerktuigen, hulp- en bedrijfsmaterialen, water, energie, verwarming en
verlichting, alles voor zijn rekening en risico.
17.2 Aan leverancier zal gelegenheid worden gegeven aan bezwaren van afnemer
naar aanleiding van de beproeving tegemoet te komen, alvorens de installatie
door afnemer afgekeurd of geweigerd kan worden.
17.3 De kosten van de keuring zijn voor rekening van afnemer.
17.4 De keuring mag geen oorzaak worden van enigerlei vertraging in de
voortgang van onderhavige of andere werkzaamheden van leverancier. Zo
afnemer niet binnen acht dagen, nadat hij van de gelegenheid tot keuring
in kennis is gesteld, gebruik heeft gemaakt van dat recht, worden de zaken
geacht te zijn goedgekeurd.
ARTIKEL 18 Montage en installatie
18.1 Afnemer is jegens leverancier verantwoordelijk voor de juiste en tijdige
uitvoering van alle inrichtingen, voorzieningen en/of voorwaarden, die
noodzakelijk zijn voor de opstelling van het te monteren product en/of de
juiste werking van het product in gemonteerde staat, behoudens indien en
voor zover de uitvoering door of vanwege leverancier wordt verricht volgens
door of vanwege laatstgenoemd verstrekte gegevens en/of vervaardigde
tekeningen.
18.2 Onverminderd het bepaalde in lid 1 zorgt afnemer in ieder geval voor eigen
rekening en risico dat:
a. het personeel van leverancier, zodra dit op de plaats van opstelling is
aangekomen, zijn werkzaamheden kan aanvangen en blijven verrichten
gedurende de normale werkuren en bovendien, indien leverancier dit

noodzakelijk acht, buiten de normale werkuren, mits hij dit tijdig aan
afnemer heeft medegedeeld;
b. geschikte behuizing en/of alle krachtens overheidsregelingen, de
overeen-komst en het gebruik vereiste voorzieningen voor het personeel
van leverancier aanwezig zijn;
c. de toegangswegen tot de plaats van opstelling geschikt zijn voor het
benodigde transport;
d. de aangewezen plaats van opstelling geschikt is voor opslag en montage;
e. de nodige afsluitbare opslagplaatsen voor materiaal, gereedschap en
andere zaken aanwezig zijn;
f. de nodige en gebruikelijke hulpwerklieden, hulpwerktuigen, hulp- en
bedrijfsmaterialen (brandstoffen, oliën en vetten, poets- en ander
klein materiaal, gas, water, elektriciteit, stoom, perslucht, verwarming,
verlichting enz., daaronder begrepen), en de voor het bedrijf van afnemer
normale meet- en testapparatuur tijdig en kosteloos op de juiste plaats
ter beschikking van leverancier staan;
g. alle noodzakelijke veiligheids- en voorzorgsmaatregelen zijn genomen en
worden gehandhaafd, alsmede dat alle maatregelen zijn genomen en worden
gehandhaafd teneinde in het kader van de montage/installatie aan de
toepasselijke overheidsvoorschriften te voldoen.
h. bij aanvang van en tijdens de montage de gezonden producten op de
juiste plaats aanwezig zijn.
18.3 Schade en kosten, die ontstaan doordat aan de in dit artikel gestelde
voorwaarden niet of niet tijdig is voldaan, zijn voor rekening van afnemer.
ARTIKEL 19 Garantie
19.1 Terzake van door leverancier uitgevoerde onderhouds- en
servicewerkzaamheden of andere diensten wordt, tenzij anders is
overeengekomen, alleen garantie gegeven op de deugdelijkheid van de
uitvoering van de opgedragen werkzaamheden, zulks voor een periode
van 6 maanden na de dag dat de werkzaamheden voltooid zijn. Deze
garantie behelst de enkele verplichting van de leverancier om in geval van
ondeugdelijkheid de betreffende werkzaamheden, voor zover ondeugdelijk,
opnieuw te verrichten. Alle kosten die uitgaan boven deze verplichting, zoals
maar niet beperkt tot transportkosten, reis -en verblijfskosten alsmede
kosten van demontage en montage, zijn voor rekening van de afnemer.
Met reparatiewerkzaamheden wordt gedoeld op niet op grond van garantie
uitgevoerde werkzaamheden.
19.2 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen is leverancier alleen
binnen Nederland gehouden tot nakoming van de in dit artikel omschreven
garantieverplichtingen.
19.3 De in de leden 1 en 2 omschreven garantieplicht vervalt, indien zich een of
meer der hieronder genoemde omstandigheden voordoen:
• de ondeugdelijkheid van de geleverde zaken of onderdelen wordt niet
onverwijld na vaststelling daarvan aan leverancier meegedeeld;
• de ondeugdelijkheid is het gevolg van foutief gebruik of onvoldoende
onderhoud;
• door afnemer of derden zijn aan de geleverde zaken werkzaamheden
verricht;
• afnemer is nalatig gebleven zijn verplichtingen uit de overeenkomst na te
komen;
• de gebruiksaanwijzing en/of instructies of aanwijzingen van leverancier zijn
niet opgevolgd.
19.4 De op grond van artikel 19.2 te herstellen of te vervangen zaken, die zich
daar in redelijkheid voor lenen, zullen door afnemer aan leverancier op diens
verzoek worden geretourneerd.
19.5 Op geleverde doch niet door leverancier gemonteerde onderdelen wordt, bij
gebleken foutieve montage, geen garantie gegeven.
Afdeling IV. Nadere, bijzondere
bepalingen inzake onderhoud &
service aan installaties
ARTIKEL 20 Definities
In deze nadere, bijzondere bepalingen hebben de navolgende begrippen de volgende
betekenis:
– Onderhoudscontract: de overeenkomst die de leverancier verplicht tot het
verrichten van preventief onderhoud tijdens de contractsperiode.
– Preventief onderhoud: het verrichten van inspectie/controle overeenkomstig
de voorschriften van de F-gassenverordening en de Ozonverordening, zoals
het controleren van een installatie op goede werking, op lekdichtheid ter
voorkoming van verlies van koudemiddel, het controleren, uittesten en
doormeten van elektrische schakel-, regel- en beveiligingsapparatuur en
zonodig het opnieuw afstellen of inregelen van de installatie(s).
– Correctief onderhoud: het opheffen van storingen en het uitvoeren van
reparaties aan zaken.
ARTIKEL 21 Preventief Onderhoud
21.1 Preventief onderhoud wordt uitgevoerd onder normale werktijd. Onder
normale werktijd wordt verstaan werkdagen van 08.00 uur tot 16.30 uur, met
uitzondering van weekends en algemeen erkende feestdagen.
21.2 Iedere verplaatsing of wijziging van de installatie dient aanstonds
door afnemer schriftelijk aan leverancier te worden gemeld. Wijziging
of verplaatsing van de installatie kan tot aanpassing van de in het
onderhoudscontract vermelde tarieven leiden.
21.3 Aan leidingen zal uitsluitend onderhoud worden verricht indien zij in het
zicht zijn aangebracht. Inwendig reinigen van bij de installatie behorend(e)

meubel(en) behoort niet tot het preventief onderhoud alsook het reinigen van
de verdampers en condensor(en) van de installatie(s).
21.4 Na uitvoering van een inspectie wordt afnemer door leverancier middels
overlegging van een onderhoudsrapport geïnformeerd over de staat van
onderhoud en bedrijfszekerheid van de installatie.
ARTIKEL 22 De Verordening
De conform de Besluiten noodzakelijk uit te voeren preventieve controles zullen op
voorhand en tijdig aan afnemer worden gemeld, waarna laatstgenoemde leverancier
feitelijk in de gelegenheid zal stellen de betreffende controle overeenkomstig
voornoemde Besluiten uit te voeren.
ARTIKEL 23 Koudemiddelen
Indien een handeling met een koudemiddel is gepleegd, wordt daarvan aantekening
in het logboek van de betreffende installatie gedaan. De in het kader van het
preventief onderhoud verwijderde koudemiddelen worden separaat aan afnemer
doorberekend. Na overdracht van de verwijderde koudemiddelen aan leverancier is
deze daarmede verplicht zich aan de toepasselijke wettelijke bepalingen te houden.
ARTIKEL 24 Correctief onderhoud
24.1 Werkzaamheden betrekkelijk op correctief onderhoud vallen buiten het
onderhoudscontract. Het uitvoeren van correctief onderhoud zal gebeuren na
ontvangst van een storingsmelding van afnemer dan wel nadat signalering
van de storing op andere wijze heeft plaatsgehad. Na ontvangst van een
storingsmelding zal het noodzakelijk correctief onderhoud waar mogelijk in de
normale werktijd worden uitgevoerd.
24.2 In geval van correctief onderhoud zijn de bepalingen van afdeling III van
overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 25 Vrije toegang
25.1 De servicemonteur van leverancier dient altijd vrije en onbelemmerde
toegang te hebben tot de ruimte waar een installatie is opgesteld. Als
vrije en onbelemmerde toegang tot een installatie niet mogelijk is, of door
afnemer niet wordt toegestaan, is leverancier bevrijd van zijn verplichting de
overeengekomen werkzaamheden uit te voeren, onverminderd de verplichting
van afnemer aan leverancier de overeengekomen prijs te vergoeden.
25.2 De servicemonteur van leverancier moet onmiddellijk na aankomst kunnen
beginnen met zijn werkzaamheden en de hiervoor benodigde werkruimte
ter beschikking hebben. Wachturen of vertraging ten gevolge van een
omstandigheid welke niet aan leverancier kunnen worden toegerekend,
kunnen aan afnemer in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 26 Uitsluitingen
Onder het onderhoudscontract vallen in ieder geval niet het verrichten van
werkzaamheden in verband met:
a. Onjuist of onoordeelkundig gebruik van de installatie of gebruik voor andere
doeleinden dan die waarvoor de installatie is bestemd.
b. Onvoldoende reiniging van meubelen of cellen, waardoor verstopping door
vuil van de waterafvoer kan ontstaan met als gevolg het niet meer voldoende
functioneren van de installatie(s).
c. Een ongeval of andere oorzaken of invloeden van buitenaf.
d. Een abnormale fysieke of elektrische belasting.
e. Wijzigen of verplaatsen van de installatie of het uitvoeren van onderhoud door
derden.
f. Invoering van nieuwe wettelijke of andere maatregelen van overheidswege die
gevolgen hebben voor aard of omvang van de onderhoudswerkzaam-heden.
g. Slijtage van de condensor of verdamper ten gevolge van verwering door
invloeden van buitenaf.
h. Redelijkerwijs onmogelijk zijn van herstel van de installatie – ter beoordeling
van leverancier – of indien de capaciteit van de installatie onvoldoende is (of
wordt) voor het doel waarvoor de installatie wordt gebruikt.
ARTIKEL 27 Betaling en nakoming
27.1 Indien en voor zover vooruitbetaling is overeengekomen is het
abonnementsgeld opeisbaar ofwel op de eerste dag van de contractperiode
ofwel op de eerste dag van de maand voorafgaand aan de te verrichten
onderhoudswerkzaamheden.
27.2 Betaling van het abonnementsgeld dient binnen 14 dagen na factuurdatum te
zijn geschied.
27.3 In geval de afnemer in enige mate in gebreke is terzake de nakoming van zijn
verplichtingen, waaronder voldoening van het abonnementsgeld terzake het
onderhoudscontract, op grond waarvan leverancier zijn verplichtingen heeft
opgeschort, zal dit opschortingsrecht zich tevens uitstrekken tot het melden
en uitvoeren van preventieve controles overeenkomstig de Regeling.
27.4 Gedurende de periode dat sprake is van uitoefening van het opschortingsrecht
door leverancier kan hij niet aangemerkt worden als “beheerder” in de zin van
artikel 6 van de Regeling.
ARTIKEL 28 Garantie
Terzake van door leverancier uitgevoerde montage, reparatie, installatie,
onderhouds- en servicewerkzaamheden of andere diensten wordt, tenzij anders is
overeengekomen, alleen garantie gegeven op de deugdelijkheid van de uitvoering
van de opgedragen werkzaamheden, zulks voor een periode van 6 maanden na
de dag dat de werkzaamheden voltooid zijn. Deze garantie behelst de enkele
verplichting van de leverancier om in geval van ondeugdelijkheid de betreffende
werkzaamheden, voor zover ondeugdelijk, opnieuw te verrichten. Alle kosten die
uitgaan boven deze verplichting, zoals maar niet beperkt tot transportkosten, reis
-en verblijfskosten alsmede kosten van demontage en montage, zijn voor rekening
van de afnemer. Met reparatiewerkzaamheden wordt gedoeld op niet op grond van
garantie uitgevoerde werkzaamheden.